گروه تویوتا با معرفی ۱۵ کانسپت برقی تویوتا و لکسوس جدید، برنامه خود را تا سال ۲۰۳۰ مشخص کرده است! البته این تمام مهرههای تویوتا نبوده و به گفته مدیران این کمپانی عظیم ژاپنی، جمعا ۳۰ محصول جدید تا سال ۲۰۳۰ به سبد محصولات گروه تویوتا اضافه خواهد شد! حالا تویوتا نیمی از مهرههای خود را برای رقابت در بین خودروهای برقی بیرون کشیده است. این یک تهدید بسیار جدی برای شرکت تسلا است. چرا که قطعا این شرکت ژاپنی در فکر بازپسگیری جایگاه گذشتهاش از کمپانی نوپای تسلا است!
البته این تنها تارگت تویوتا تا سال ۲۰۳۰ نبوده و آکیو تویودا، مدیرعامل این شرکت، فروش ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو را هدف گذاری کرده است.
حالا که نام آکیو تویودا به میان آمد، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که ایشان تا چندی پیش با سیاستهای تسریع برقی سازی صنعت خودرو مخالف بوده و تا به امروز به این شکل، خود را وارد این چالش عظیم نکرده بود. حتی کمپانی تویوتا در تفاهمنامه جهانی تسریع برقی سازی این صنعت شرکت نکرده بود. جالب اینجاست که هدف این تفاهمنامه نیز تولید حداکثری خودروهای برقی و حذف خودروهای درون سوز تا سال ۲۰۳۰ بوده است. اما به نظر تویوتا ترجیح داده است تک روی کند و یا احتمالا برنامه خاصی، مخالف مسیر این تفاهمنامه دارد.
خارج از بحث رقابت تویوتا و تسلا، در زمینه ارزش بازار، رقبای اصلی تویوتا، گروههای دایملر، استلانتیس و فولکس واگن هستند که هر دو با هدف گذاری تیراژ تولیدی چون تویوتا وارد این عرصه شدهاند.
تویوتا میگوید، بودجه خود را برای توسعه باتری خودروهایش، تا سقف ۱۳.۳ میلیارد پوند افزایش خواهد داد.
حالا تویوتا و لکسوس میخواهند با این سرمایه گذاری عظیم، تولید خودروهای درونسوز خود را به صفر برسانند.
البته این که بگوییم تویوتا این کار را برای کاهش تولید کربن انجام داده است، به نظر زیاد درست نمیآید! چرا که تا چندی پیش خود آکیو تویودا بر این معترف بود که تولید خودروهای برقی اساسا برای طبیعت فایدهای ندارد و این یکی از صدها دلیل مخالفت او با تولید خودروهای برقی بود. هرچند همان موقع هم به نظر میرسید او برای حفظ تولیدات هیبریدی که باعث رکوردشکنیهای تویوتا شده بود این حرفها را زده است اما دلایل او بسیار منطقی بودند. شاید هم تویوتا راه حلهای جدیدی برای تولید خودروهای برقی با حداقل آسیب پیدا کرده است که در این صورت شاید بتوان گفت در سال ۲۰۳۰، تولید کربن از سمت تویوتا کمتر میشود. با این حال فعلا به نظر این کمپانی نمیخواهد از قافله خودروسازان عقب بماند!
در ابتدای این مراسم آکیو تویودا از کانسپ bZ رونمایی کرد که مدل مفهومی تویوتا bZ4X است.
در ادامه مراسم نیز از یک کراس اور کامپکت با نام آیگو-X پرده برداری کرد.
در ادامه برنامه نیز از ۱۱ مدل مفهومی جدید رونمایی شد که به نوعی آینده هر دو برند تویوتا و لکسوس را به نمایش میگذارند.
مدیر کل ارشد طراحی تویوتا و لکسوس اعتقاد دارد که خودروهای برقی آینده این برند باید تک و مخصوص باشند.
علاوه بر این تویودا اعلام کرد که برخی از خودروهای برقی آینده این شرکت بر پایه محصولات فعلی توسعه داده خواهند شد.
از جمله این محصولات میتوان به تویوتا هایلوکس و لکسوس NX اشاره کرد. در ادامه اما محصولات کاملا جدید بر پایه پلت فرم جدید این شرکت یعنی TNGA به بازار عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که این پلت فرم با همکاری شرکت سوبارو توسعه پیدا کرده است.
لکسوس در تمامی کلاسها محصول برقی خواهد داشت و در سرتاسر اروپا، آمریکا و بازار چین عرضه خواهد شد. لکسوس تا سال ۲۰۳۵ میلادی به طور کامل موتورهای احتراق داخلی را کنار خواهد گذاشت.
در ضمن، لکسوس از اولین کراساور کاملا جدید برقی خود تا سال ۲۰۲۲ میلادی پرده برداری خواهد کرد که بنابر گفتههای این شکرت این محصول از همان پلت فرم تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا استفاده میکند.
لکسوس در ادامه سوپرکار کاملا برقی و جدید خود را برای عشاق رانندگی عرضه خواهد کرد که در اصل جانشین خودروی اسطورهای لکسوس، یعنی LFA خواهد بود!
از دیگر محصولات جدید نیز میتوان به یک شاسی بلند سایز بزرگ همانند مدل RX و یک سدان با ابعاد مشابه مدل IS اشاره کرد.
علاوه بر این تویوتا دست بر دوتا از محصولات آفرود استراتژیک خود نیز گذاشته و از کانسپت نسخههای برقی تاندرا و FJ کروزر نیز رونمایی کرده است.
در این میان تویوتا از سه ون جالب نیز رونمایی کرده است که به نظر تکولوژیهای جدید در آنها معرفی خواهد شد.
حالا تویوتا با تنوع بسیار زیادی از خودروهای برقی وارد میدان شده است! بد نیست در یک جمعبندی کوچک اشارهای به وضعیت کلی خودروسازان داشته باشیم.
شرکت تسلا، اولین کمپانی بود که با ارایه خودروهای برقی خودران، دوران جدید را در صنعت خودرو پایهگذاری کرد و حمایت اکثر دولتها و بازار خودرو، باعث شد تا دوران گذار جدیدی برای این صنعت به وجود بیاید!
حالا کمپانیهای بسیاری با نهایت توان وارد این عرصه شدهاند و آینده برندی چون تسلا در حالهای از ابهام قرار گرفته است! چرا که این کمپانی فعلا برنامه خاصی برای افزایش تنوع محصولات خود ندارد، در حالی که دیگر کمپانیها چون تویوتا، با بیشترین حد تنوع درحال ورود به این عرصه هستند.
لیست ۱۰ خودرو برتر سال ۲۰۲۱
این نوشته معرفی ۱۵ کانسپت برقی توسط تویوتا و لکسوس برای اولین بار ظاهر می شود در همراه ماشین.